17.11.09

Identikit Carine Grootaert

Het Gekaekel zoomt in op ongewoon doodgewone mensen op een bijzondere plek: Carine Grootaert uit de Verbertstraat werkt in de bib.
'Of ze zelf ook een boekenwurm is?'

"Lezen is ontspanning. Wegens tijdsgebrek lees ik minder dan ik zou willen. Als kind was ik een leesbeest. Geschenkjes deden mij aan boeken denken. Ik plaatste simpelweg mijn bestelling bij elke feestdag"


Droomjob: "Ik voel me hier als een vis in het water. Ik heb fijne collega’s. De afwisseling tussen tijdschriftenadministratie, klasontleningen regelen, de planning en de organisatie van het samenstellen van de boekenpaketten voor scholen en rondleidingen geven, bevalt me. Ik coördineer sinds kort ook het Kinder- en jeugdjury-traject. Leuk! Ik hou ook van het contact met het publiek, zowel jeugd als volwassen en het geeft me voldoening dat ik hen kan tevreden stellen."


Opleiding: "Ik ben regentes Nederlands-Engels-Duits. Ik gaf twee jaar les. Daarna werkte ik op het Katholiek Centrum voor lectuurbegeleiding, de grondleggers voor de Leeswolf en Leeswelp. Ik werkte ook zeven jaar in de bib van Sint-Niklaas."


Hobby’s: "Lezen uiteraard! Maar ik hou ook van Salsa-dansen en hier in Het Arsenaal beoefen ik Chi-Neng-Qigong: een bewegingsleer die lijkt op Tai Chi en die lichaam en geest in balans brengt. Ik ben ook dol op bloemschikken: ik werk graag met mijn handen. Dan kom ik in mijn hoofd tot rust"


Lievelingsboek: "De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón . De magische sfeer en die intrige boeien me. Die elementen vind je ook terug in de boeken van Johan Daisne."


Gezinssituatie: "Ik ben gehuwd met Wouter Bellefroid, samen met hem doe ik vrijwilligerswerk. We hebben drie kinderen, twee van hen wonen nog thuis."


Trend in de bib: "Mensen lezen meer puur voor ontspanning, of gaan voor infotainment in reis - en kookboeken. Er wordt minder in de leeszaal opgezocht. Het internet speelt daar grote een rol in: alles moet snel gaan. Gericht informatie opzoeken in boeken blijkt voor studenten vaak een opgave, maar ik maak hen graag wegwijs."

Geen opmerkingen: