17.11.09

De passie uit de Hendrik Consciencestraat


Eliane Kets (56) werd geboren op het binnenschip van haar ouders. Na een carrière aan boord ruilde ze met de glimlach haar zeemansbenen voor een vaste stek in de vroegere supermarkt 'Het Centrum'. Nu heeft ze andere klanten: "De fluokindjes, mijn beste vriendjes!"

"Ik ben Gemachtigd Opzichter, kijk maar!" Niet zonder enige trots wijst ze de titel op haar rug aan. "Ik vind het zalig om twee keer per dag naar de Laaglandlei te trekken om de kinderen te helpen oversteken. Zo kom ik buiten en heb ik mijne klap. Ik verzorg mijn oude moeder op ons appartement. Elke dag de deur uit doet echt deugd, een mens heeft dat nodig. Ik zeg trouwens tegen iedereen goeiedag, net als vroeger in de supermarkt. Dat werkt hoor, intussen kennen ze me hier wel."

Enkele kinderen komen aangewaaid. "Daaaag Eliaaane!" roepen ze van ver. De dame met de oranje mantel grinnikt. "Ik weet op den duur àlles van die gastjes. Ik ken ze stilaan allemaal bij naam. En wat die me hier 's ochtends allemaal komen vertellen... ik ben het eerste aanspreekpunt he. Vooraleer de juffen en de meesters de schoolpoort openen, ben ik al op de hoogte van de losse tanden, de ontsnapte huisdieren en de verjaardagsfeestjes. Ik krijg veel vriendschap van hen."

"Of het soms moeilijk is? Ach. Ik kreeg ooit wel eens een zure reactie van een gehaaste bestuurder, maar dat lach ik weg hoor. Als ze merken dat ik de vriendelijkheid zelf blijf, draaien ze wel bij. Wie mijn humeur stuk wil krijgen, zal eerst mijn stopbordje moeten afpakken, haha!"

Geen opmerkingen: